عسل هفت

عسل چگونه تولید می شود

عسل کنار

عَسَل یا اَنگَبین (همچنین «انگُبین» و «اَنگُوین»)، مایعی شیرین است که توسط زنبور عسل و برخی حشرات دیگر نیز تولید می‌شود. زنبورها، عسل را از تراوش شکری گیاهان و گل‌ها (شهد گل ها) یا تراوش‌های برخی دیگر (مانند عسلک) از راه بالا آوری، فعالیت آنزیمی و بخار آب فرآوری می‌کنند. زنبورهای عسل را در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو اندوخته می‌کنند. 

برند عسل هفت انواع عسل را با بهترین کیفیت تولید و از طریق سایت ایرانین هانی به تمام نقاط کشور عرضه میکند.

صفر تا صد تولید عسل

تولید عسل یک روش خاص و البته برنامه‌ریزی شده است. در ابتدا زنبورهای عسل که در مزرعه با گیاهان طبیعی جمع‌آوری شده هستند از کندو خارج می‌شون و با خرطوم خود، شهدی که درون گل‌ها وجود دارد را می‌مکند. این شهد در قسمت خاصی از معده زنبور ذخیره می‌شود.

زنبور عسل گرده گل را با پای خود جمع‌آوری می‌کند و در سبد گرده جای می‌دهد. می‌توان این چنین گفت که زنبور بعد از جمع‌آوری شهد حدود 150 گل، به کندو باز می‌گردد.

در بین راه برگشت به کندو وقتی که شهد و گرده گل را با خود حمل می‌کند، درون شکمش، آنزیم هایی به شهد اضافه می‌شود. همین امر باعث می‌شود مولکول‌های قند به راحتی تجزیه شود. این فرایند یکی از مهم‌ترین اقدامات زنبور است.

وقتی زنبور عسل به کندو می‌رسد، شهد جمع‌آوری شده را در خانه‌های شش ضلعی کندو می‌ریزد. اما در این مرحله این شهد هنوز رقیق است. بنابراین عده‌ای دیگر از زنبورهای کارگر وظیفه دارند تا این شهد را چندین مرتبه‌ی دیگر بخورند و در محفظه‌ی عسلدان خود به آن آنزیم‌های مختلف اضافه کنند و باعث غلیظ شدن آن شوند و دوباره به داخل حجره‌های شش ضلعی بریزند. همزمان بال زدن‌های پیوسته زنبورها باعث غلیظ تر شدن این مایع خوشمزه می‌شود.

پس از اینکه این مایع به غلظت مناسب رسید درب هر یک از خانه‌های شش ضلعی با پولکی مخصوص بسته و مهر و موم می‌شود. حال عسل برای استفاده توسط انسان آماده است. تولید عسل به طور طبیعی یک سیستم بسیار هوشمند و یک پروسه‌ی منحصر به فرد است.

در واقع تولید عسل چندین مرحله دارد که شامل: ۱. جمع آوری شهد ۲. تغلیظ شهد ۳. ذخیره سازی و پلمپ است.

مدفوع زنبور عسل کجا تخلیه میشود؟

مدفوع زنبورعسل ماده‌ای است آجری رنگ تا قهوه‌ای که عموماً خارج از کندو دفع می‌شود و به‌هیچ‌وجه قابل استفاده نیست.

بعد از مصرف عسل و گرده گل و هضم آن در سیستم گوارش، فضولات و مواد دفعی ایجاد میشود که زنبورعسل برای دفع آن بایستی حتما به بیرون کندو بروند و امکان دفع آن در داخل کندو وجود ندارد. حتی در زمستان که امکان خروج و پرواز در روزهای سرد فراهم نیست؛ مواد دفعی زنبورعسل در روده ذخیره شده تا در یک روز آفتابی که شرایط پرواز به بیرون از کندو فراهم است این دفع فضولات انجام شود.

عسل محصول داخلی کندو و یک ماده غذایی با منشأ شهد گیاهان است که با فرآوری و تغلیظ و در نهایت ذخیره در داخل حجره‌های شان تولید می‌شود و با مدفوع زنبور قابل مقایسه نیست. زنبورعسل دارای دو معده است. معده اول که به کیسه دان عسلی یا عسلدان معروف است محل ذخیره شهد و عسل می باشد و معده دوم محل هضم و دستگاه گوارش زنبورعسل است.

انواع عسل ها

انواع عسل بر اساس نوع تغذیه

نوع تغذیه مهمترین فاکتور در طبقه بندی عسل ها است که کیفیت آنها را نیز مشخص می‌کند به طور کل نوع تغذیه زنبور عسل از سه حالت خارج نیست. ۱. تغذیه با شکر (عسل تغذیه‌ای) ۲. تغذیه از شهد گل (عسل طبیعی)، عسل‌های طبیعی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند، عسل های چند گیاه و عسل های تک گل ۳. تغذیه از شیره درختان (عسلک) ، هنگامی که زنبور به جای تغذیه از شهد گل‌ها از شیره‌ی به وجود آماده توسط حشرات دیگر بر روی درختانی مثل افرا و بلوط و خارشتر برای تولید عسل در کندو استفاده می‌کند که به آن عسلک می‌گویند.

انواع عسل بر اساس زمان برداشت

یکی دیگر از طبقه بندی‌هایی که معمولاً کندوداران برای عسل های خود دارند دسته بندی آن بر اساس زمان برداشت است به طور کلی عسل ها یا بهاره هستند و یا پاییزه.

عسل بهاره: عسل بهاره همانطور که از اسم آن هم پیداست به عسلی گفته می‌شود که در فصل بهار بخصوص اوایل فصل بهار تولید می‌شود. در نتیجه عسل شکوفه درختانی مثل بادام و عسل مرکبات و همچنین عسل اقاقیا جزو عسل‌های بهاره به شمار می‌روند.

عسل پاییزه: برعکس عسل بهاره، اسم عسل پاییزه کمی گیج کننده است. عسل پاییزه به عسل‌هایی گفته می‌شود که از اواسط تابستان تا اوایل پاییز تولید می‌شود. عسل‌هایی مثل عسل گون، عسل آویشن و عسل کنار جزو عسل‌های پاییزه به شمار می‌روند.

برند عسل هفت انواع عسل با کیفیت عالی را خدمت شما عزیزان عرضه میدارد. لطفاً جهت سفارش محصولات ما از طریق سایت و یا از طریق شماره درج شده در صفحه اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید