عسل هفت

روش ساخت شمع با موم ورقه ای

روش ساخت شمع با موم ورقه ای موم زنبور، موم قدیمی‌ترین ماده‌ای‌‌ است‌ که برای ساختن شمع استفاده شده است.شمع‌ های مومی حتی در اهرام مصر نیز یافت شده اند. موم را زنبور‌ها برای ساختن سلول‌هایشان استفاده می‌‌کنند.

چون موم زنبورعسل، نقطه ذوب بالاتری نسبت به اکثر موم های پارافینی (نقطه ذوب اکثر آنها بین ۴۸ و ۶۸ درجه سلسیوس) دارد. شمع های مومی در دمای بالاتر، به حالت ایستاده باقی می مانند.

برند عسل هفت موم ورقه ای و اشکال دیگر موم زنبور عسل را تولید و عرضه می نماید.

خواص شمع با موم عسل

شمع ساخته شده با موم عسل خواصی مثل غیر سمی بودن، خنثی سازی آلاینده‌ها، ایجاد آرامش، ایمنی و نور عالی دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • غیرسمی بودن: به دلیل اینکه در ساخت این شمع موم طبیعی به کار می‌رود، زمانی که شمع می‌سوزد مواد جانبی سمی و همچنین دوده غلیظ و سنگین تولید نمی‌شود.
  • خنثی سازی آلاینده‌ها: وجود یون‌های منفی باعث خنثی‌ سازی آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارد می‌شود. این شمع‌ها در زمان سوختن این یون‌ها را تولید می‌کنند و در نتیجه به از بین بردن گرد و غبار و بو کمک می‌کنند.
  • نور: این نوع شمع به نور طبیعی خورشید بسیار نزدیک است و به کاهش سردرد و چشم درد هم کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از فواید آن، این است که به طور طبیعی ساخته می‌شود.همچنین سالم است و به تصفیه هوا کمک می‌کند و امواج منفی محیط را از بین می‌برد.

روش ساخت شمع با موم

شمع های مومی هنگام استفاده بویی مطبوع ایجاد می کند. ساخت شمع بوسیله موم زنبور عسل از آسان ترین روش های شمع سازی است و نیازی هم به ذوب کردن موم نیز وجود ندارد.

مواد و ابزارهایی که برای ساخت شمع نیاز است:

  • ورقه های موم  زنبور عسل (معمولاً ابعاد آن 18 سانتی متر در 40 سانتی متر است)
  • فتیله (فیتیله) نخی آماده شده مناسب برای شمع 2 و نیم سانتی متر (فتیله سه تار) است
  • چاقوی تیز برای برش موم ورقه ای

برای برش فتیله: یک ورق موم بردارید و فتیله را تقریباً 2 سانتی متر بلندتر از موم ببرید. اگر از یک ورق 18 سانتی متری استفاده می کنید، فتیله را تا حدود 20 سانتی متر برش دهید.

البته می توانید 2 سانتی متر از فتیله را در هر دو طرف قرار دهید. به این ترتیب اگر انتهای شمع بهتر از سر دیگر باشد، می توانید از قسمت انتهایی شمع استفاده کنید.

برای رول کردن ورقه موم: فتیله را در امتداد لبه ورقه موم قرار دهید و با تا کردن موم در حدود 0.5 سانتی متر شروع به غلتاندن موم کنید. در طول فتیله از یک سر شروع کرده و تا سر دیگر کار رول کردن را انجام دهید، موم را محکم بپیچانید تا مطمئن شوید که موم در اطراف فتیله محکم است. 

آرام رول کنید و کار رول کردن را بصورت مستقیم و صاف انجام دهید. موم را به آرامی و مستقیم بچرخانید و انتهای آن را  با یکدست  محکم نگه دارید تا تکان نخورد.

تا رسیدن به انتهای ورق، رول را ادامه دهید. اگر می خواهید یک قطر شمع را افزایش دهید، کافی است ورق دوم موم را به لبه ورق اول بچسبانید، با فشار دادن انگشت به دو ورق کاری کنید تا آنها بهم بچسبند و به رول کردن ادامه دهید. لبه انتهایی را به آرامی به بروی موم فشار دهید تا یک لبه نسبتاً صاف بوجود آید. برای فشار دادن می توانید از انگشت شست مطابق تصویر استفاده کنید. حالا باید تصمیم بگیرید که کدام قسمت فتیله را کوتاه کنید بخش بالایی را یا پایینی انتخاب با شماست، فتیله را از پایین برش دهید و فتیله بالایی را تقریباً به 1 سانتی متر کوتاه دهید.

نحوه تزئین شمع های مومی

در شمع‌های استوانه‌ای که با ورق موم عسل رول می‌کنید می توانید در طی ساخت آن از گلبرگ‌های گل خشک استفاده کنید. برای درست کردن این نوع شمع به چند مرحله ساده نیاز است:

  •  یک ورقه موم زنبور عسل بردارید و روی سطحی صاف قرار دهید. یک قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را ذوب کرده و با یک برس رنگ تمیز، پشت و روی گلبرگ‌ها را رنگ کنید و آن‌ها را به سمت پایین فشار دهید تا بچسبند. مراقب باشید چون موم عسل بعد از ذوب شدن گرم می‌شود. اجازه دهید یک یا دو دقیقه خنک شود.
  • فتیله را کمی طولانی تر از طول موم عسل ببرید. آن را طوری قرار دهید که فتیله اضافی بالای ورقه موم شما قرار بگیرد.
  • موم زنبور عسل را محکم به دور فتیله رول کنید و در قسمت بالا فضا را برای روشن شدن فتیله باز نگه دارید.

برند عسل هفت موم زنبور عسل ورقه ای و انواع دیگر موم را تولید و در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. لطفاً جهت سفارش محصولات ما از طریق فروشگاه سایت و یا شماره مندرج در صفحه اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید