موم طبیعی

تشخیص موم طبیعی و تقلبی

موم طبیعی

تشخیص موم عسل طبیعی از موم تقلبی موضوعی مهم اما سخت و پر چالش است. به همین علت موقع خرید موم عسل موضوع مهم این است که باید تا جای ممکن از زنبوردار یا برندهای معتبر خریداری کنید تا به طبیعی بودن موم عسل اطمینان داشته باشید.

برند عسل هفت ، موم عسل طبیعی را به شکل های خوراکی و اشکال مصرفی دیگر تولید و در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

موم طبیعی و تقلبی چیست؟

موم زنبور عسل یا موم زنبور (Cera alba) (به انگلیسی: Beeswax) موم طبیعی است که توسط زنبور عسل از شان عسل ساخته می‌شود. این موم توسط ۸ غده تولید موم در قسمتهای شکمی زنبورهای کارگر تولید شده که به درون کندو تخلیه می‌شود. زنبورهای کارگر با جمع کردن آن، سلول های قفسه مانند را برای ذخیره عسل و حفاظت از لارو و نوزادان در داخل کندو ایجاد می‌کنند. از لحاظ شیمیایی، موم زنبور از استرهای اسید چرب و الکل های بلند زنجیره مختلف تشکیل شده‌ است. موم زنبور استفاده‌های کاربردی فراوانی در صنایع غذایی و طعم دهنده‌ها دارد (مثلاً به عنوان عامل براق کننده یا منبع روشنایی/گرما). با توجه به سمی بودن جزئی موم‌های گیاهی، موم زنبور قابل خوردن است و در اکثر کشورها و اتحادیه اروپا تحت نام E901 برای استفاده در صنایع غذایی مورد تأیید قرار گرفته‌است.

موم مصنوعی از ترکیب پارافین و موم طبیعی تولید می شود. موم مصنوعی در واقع به دست بشر ساخته شده و به همین علت هیچ خاصیتی ندارد. علاوه بر این به دلیل وجود مواد نفتی درون این نوع موم، مصرف خوراکی آن ممکن است آسیب زا باشد.

استفاده از موم مصنوعی، سرعت تولید عسل را افزایش می‌دهد؛ چون خانه‌های ذخیره‌سازی کندو برای زنبورها آماده است و زنبورهای کارگر فقط برای پر کردن خانه‌های شش ضلعی تلاش می‌کنند. در واقع، با قرار دادن موم مصنوعی داخل کندو، بار بزرگی از روی دوش زنبورهای کارگر برداشته شده و بیشتر به تولید عسل طبیعی و جمع‌آوری گرده گل می‌پردازند.

روش های تشخیص موم طبیعی و تقلبی

یکی از دقیق ترین راه های تشخیص موم عسل طبیعی و خالص استفاده از تکنیک آزمایشگاهی کروماتوگرافی (جداسازی ترکیبات) ستونی هیدروکربن (GC-MS) است. در این روش میزان کل هیدروکربن های آنرا تعیین می کنند و طبق پروتکل ها نباید بیشتر از ۱۶٫۵% باشد که در غیر این صورت موم عسل دارای ناخالصی هایی از جمله پارافین و یا سایر روغن ها است.

اما یکی از ساده ترین روش های تشخیص موم عسل طبیعی این است که آن را ذوب کرده و ویژگی های آن را بررسی کنید. نقطه ذوب موم عسل بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد است.

موم عسل باید عاری از مواد ناخالصی اعم از لاشه زنبور، گرد و خاک، پارافین و یا هر ماده غیرمجاز دیگری باشد، وقتی موم را ذوب می کنید اگر خالص نباشد ناخالصی ها از موم جدا شده و مایعی یکدست نداریم.

رنگ موم عسل طبیعی از سفید تا زرد و حتی قهوه ای متفاوت است.

در واقع موم عسل تفاوت زیادی در رنگ دارد. گاهی اوقات به رنگ کهربایی روشن است و بعضی از مومها زرد روشن هستند.

رنگ متفاوت موم تا حدودی به دلیل نوع گلها و گرده هایی است که زنبورها از آن تغذیه کرده اند. این موم در ابتدا سفید است. همزمان زنبورها، موم سفید را با بره موم و گرده مخلوط می کنند و رنگ طلایی به آن می دهند.

یکی از ساده ترین روش های تست موم تقلبی از غیر تقلبی آزمایش با آب و الکل است.
این آزمایش به اینصورت است که به یک محلول آب و الکل با درصد معین نیاز است. برای به دست آوردن این محلول ابتدا باید یک تکه موم خالص در اختیار داشته باشیم. این آزمایش برپایه تفاوت جرم حجمی بین موم و پارافین است. موم و پارافین هر دو از آب سبک تر و از الکل سنگین تر هستند و پایه آزمایش همین مهم است.

برای انجام این آزمایش موم را آنقدر فشار دهید که هیچ حباب هوایی بین آن نباشد. یک شیشه را انتخاب کنید و تا نمیه ی آن را از آب پر کنید. موم را درون آن قرار دهید، موم روی آب میماند. سپس کم کم در هر مرحله به آن الکل اضافه کرده و آن را خوب تکان دهید. این کار را تا جایی انجام دهید که موم شروع به پایین رفتن در محلول کند. در این مرحله محلول آماده است. یه تکه موم دیگر را درون این محلول بیاندازید اگر پایین رفت طبیعی است و اگر روی آب شناور شد تقلبی است و دارای پارافین است.

برند عسل هفت موم را برای مصارف خوراکی و مصارف دیگر تولید و ارائه می کند برای تهیه موم طبیعی و سایر محصولات زنبور عسل لطفاً از طریق  فروشگاه سایت و یا شماره مندرج در صفحه اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید